Zorg
Handelingsgericht werken (HGW)
Op De Wereldwijzer zorgen wij ervoor dat kwaliteit van ons onderwijs en de begeleiding van leerlingen goed is. We maken daarvoor gebruik van Handelingsgericht werken.
De uitgangspunten van HGW zijn:
• De onderwijs- en opvoedbehoeften van kinderen staan centraal. Wat heeft een kind nodig om een bepaald doel te behalen? Denk aan een bepaalde instructie/uitleg, extra leertijd en oefening, meer uitdaging of duidelijke gedragsafspraken met gerichte feedback.
• Afstemming en wisselwerking. Het gaat niet alleen om het kind, maar om het kind in wisselwerking met zijn omgeving. Het gaat om deze leerling in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school en van deze ouders. Hoe goed is de omgeving op school (onderwijs) en thuis (opvoeding) afgestemd op wat dit kind nodig heeft?
• Leerkrachten realiseren passend onderwijs. De leerkrachten leveren daarmee een cruciale bijdrage aan een positieve ontwikkeling van leerlingen op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotioneel functioneren.
• Positieve aspecten van kind, leerkracht, groep, school en ouders zijn van groot belang. Naast problematische aspecten zijn deze nodig om de situatie te begrijpen, ambitieuze doelen te stellen en om een succesvol plan van aanpak te maken en uit te voeren. Binnen -en bovenschools is er daarom voortdurend aandacht voor het positieve.
• Samenwerking. Dat leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders samenwerken, is noodzakelijk om een effectieve aanpak te realiseren. Dit vergt constructieve communicatie tussen betrokkenen. Samen analyseren zij de situatie, formuleren ze doelen en zoeken ze naar oplossingen. • Doelgericht werken. Het schoolteam formuleert korte en lange termijn doelen voor leren, werkhouding en sociaalemotioneel functioneren van alle leerlingen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen.
• De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant. Het is betrokkenen duidelijk hoe men wil werken en waarom. Er zijn heldere afspraken over wie wat doet, waarom, hoe en wanneer.
Door het werken met een aantal toetsen bewaken we op De Wereldwijzer de kwaliteit van ons onderwijs. Ons leerlingvolgsysteem is erop gericht om de kinderen de gehele basisschoolperiode te volgen in hun ontwikkeling. Wij gebruiken daarvoor een aantal CITO toetsen en toetsen die binnen de te gebruiken methodes vallen. Via een vast rooster worden deze toetsen afgenomen. Uit de resultaten halen wij belangrijke aanvullende informatie over de kinderen, maar ook over de kwaliteit van ons onderwijs. Omdat deze toetsen worden afgenomen bij een grote groep leerlingen in het hele land kunnen wij de vorderingen van uw kind vergelijken met zijn/haar leeftijdsgenoten in de regio of het land.
De groepsleerkracht observeert de leerlingen tijdens hun werk, het samen werken en spelen. Hiervan worden notities gemaakt. De leerresultaten worden nauwkeurig geregistreerd. Dit wordt met de ouders besproken. We stemmen de leerstof zoveel mogelijk af op de behoeften en capaciteiten van de leerlingen. Uitgangspunt is altijd de basisstof, die in principe door alle leerlingen beheerst moet worden.
De intern begeleider
De resultaten uit het leerlingvolgsysteem en de resultaten van de rapporten worden door de leerkrachten en de intern begeleider (IB-er) regelmatig besproken. De IB-er is het teamlid dat tot taak heeft de extra zorg voor leerlingen te coördineren, de leerkrachten te ondersteunen en waar mogelijk te begeleiden. Bij problemen van leerlingen bij wie de ontwikkeling niet vanzelfsprekend verloopt, biedt de IB-er hulp. Dat kan een observatie, een gesprek of onderzoek zijn en kan leiden tot het opstellen van een hulpplan of handelingsplan. Dit gebeurt altijd in overleg met de betrokken leerkracht en met de ouders.
De onderwijsassistent
Op onze school is een onderwijsassistent werkzaam. Zij ondersteunt in de groep of werken met kleine groepjes. De leerkracht en de intern begeleider bepalen wat er behandeld wordt en bespreken dit met ouders.