Vernieuwend onderwijs
Unitonderwijs
De Wereldwijzer is gehuisvest in een gebouw in de wijk Kerk en Zanen. De Wereldwijzer heeft twee
speelpleinen: een voor- en een achterplein. Deze pleinen zijn ingericht om in de verschillende spel- en
sportbehoeftes van kinderen te voorzien. In het schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met 145 leerlingen
verdeeld over een unit onderbouw (groep 1, 2 en 3), een unit middenbouw (groep 4, 5 en 6), en een
unit bovenbouw (groep 7 en 8).
Op De Wereldwijzer hebben wij gekozen voor een vernieuwende onderwijsvorm welke aansluit bij onze visie op wat kinderen nodig hebben. Het unitonderwijs zien wij als een sociaal sterke leeromgeving waarin leerlingen van verschillende leeftijden en leerkrachten van en met elkaar leren; met momenten waarin volop samengewerkt wordt en ieders talenten gezien en benut mogen worden. Op deze manier is het mogelijk meer te werken vanuit de kwaliteiten en expertise van de verschillende leerkrachten.
In een unit werken meerdere onderwijsprofessionals samen waardoor er vanuit verschillende oogpunten naar kinderen wordt gekeken en geboden wat zij nodig hebben. Wij borgen de kwaliteit van ons onderwijs doordat wij als onderwijsprofessionals voortdurend met elkaar in gesprek blijven en ons daarnaast blijven ontwikkelen door het volgen van scholing. In een unit blijven we elke leerling nauwkeurig volgen en waar nodig wordt in overleg met intern begeleider en directie ondersteuning georganiseerd. Met elkaar streven we naar het beste voor alle kinderen bij ons op school.
In de ochtend wordt er in de units gewerkt aan de kernvakken (rekenen, taal, lezen) waarbij we gebruik maken van een digitale, adaptieve leeromgeving. Op deze manier erkennen wij de verschillen in ontwikkeling van ieder kind. 's Middags wordt er thematisch en groepsdoorbroken gewerkt, waarbij kinderen werken aan activiteiten en een eigen onderzoek. Hierdoor ontstaat er motivatie om te leren en krijgen zij de ruimte om hun talenten te ontdekken en/of voort te zetten.
Op De Wereldwijzer zoeken wij een evenwicht tussen het aanleren van kennis en praktische vaardigheden en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. De vakken rekenen, taal en lezen zijn de kern van het onderwijs. Naast het bijbrengen van kennis is de sociaal-emotionele vorming een belangrijk onderdeel. Voor beide wordt planmatig ruimte en aandacht in het lesprogramma gemaakt.